White Sands National Monument

27 september 2019 - Las Cruces, New Mexico, Verenigde Staten

Lekker vroeg opgestaan vandaag: half 6.

Maar we hadden een goede reden hoor: we wilden bijtijds in White Sands zijn
om voor de hitte de Alkali Flat Trail te lopen. Voorspellingen waren voor hoge
temperaturen. 😎
Ook is het nog een uur rijden om bij het begin van deze trail te komen.
Onderweg ook nog een soort van checkpoint tegengekomen. Gewoon de
hele snelweg afgesloten en alle voertuigen door een fuik van de CBP, de
grens bewaking zeg maar. Gelukkig waren ze niet op zoek naar ons.

In het park is het eerste deel gewoon geasfalteerd, maar de laatste paar kilometer
rijd je over vastgestampt zand. Af en toe een wasbord, zodat de vullingen uit je
kiezen rammelen.

Anyway, rond kwart voor 9 met de trail begonnen. De route wordt aangegeven met
paaltjes en de waarschuwing is dat als je het volgende paaltje niet kunt zien, je terug
moet gaan naar de auto. Dit ivm met de hitte en droogte hier. In het verleden zijn
meerdere mensen hierdoor overleden in dit gebied. Het werd ook erg warm.

We begonnen met een graad of 20, maar onderweg is de hoogste temperatuur 38 graden
geweest. En dat al in de ochtend.
De route gaat over duinen, dus je loopt constant omhoog en weer omlaag over zand.
In totaal 8 km. Best wel pittig, maar zeker de moeite waard. Wat een bijzonder gebied
weer. Niemand tegengekomen en complete stilte. Heel gaaf!

White Sands

By the way, het is niet echt zand. Het zijn gipskristallen die hier ontstaan en door invloed
van wind fijn worden "gemalen". Het is sinds 1933 een Nationaal Monument.

Hierna een heftige lunch gehaald in Alamogordo, bij de iHop. Dat hadden we verdiend
vonden we. We wilden ook nog langs een museum gaan dat wordt beheerd door de
Amerikaanse luchtmacht, maar dat was helaas niet meer open voor publiek.

Als afsluiter bij een sportsbar gegeten en dat was weer goed.
Loopt er op het parkeerterrein bij het restaurant een roadrunner/renkoekoek rond.
Dit was weer een zeer geslaagde dag.

Morgen trekken we verder naar Tombstone in Arizona, de vierde staat deze vakantie.

Zonnig en warm, maar vanavond een paar heftige onweersbuien.
Gewandeld: 10 km
Gereden: 275 km

Omdat het hier heel veel Spaanstalig is: